کمپرسور پیستونی
شناسه پست: 1488
بازدید: 402

انواع کمپرسور پیستونی

انواع کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی از قدیمی ترین کمپرسور های به کار برده شده در کولر گازی به حساب می آید. این کمپرسور عملکردی مشابه با سیلندر و پیستون خودرو دارد و با هر رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مصرفی را به داخل سیلندر مکش کرده و با فشار زیاد آن را متراکم و به سمت بیرون هدایت می کند.

از مزایای Piston Compressor می توان به تحمل دمای بالا، گستردگی استفاده از آن در صنایع مختلف، سازگاری با انواع گاز مبرد و قیمت پایین آن اشاره کرد. این کمپرسور به سه دسته نیمه باز، رفت و برگشتی باز و بسته تقسیم می شود.

کمپرسور پیستونی کوپلند

کمپرسور پیستونی کوپلند

کمپرسور سیلندر پیستونی هرمتیک کوپلند یکی دیگر از کمپرسورهای سیستم تهویه مطبوع می باشد. این کمپرسور در ظرفیت های مختلف و در دو سری CR و QR تولید و عرضه شده است.

کمپرسور کوپلند دارای کیفیت و عملکرد بسیار بالایی است و در هنگام کار صدا و لرزش کمی ایجاد می کند. همچنین در دو مدل تک فاز و سه فاز با برق مصرفی 50 یا 60 هرتز طراحی شده است. از دیگر مزیت های این کمپرسور استهلاک کم، طول عمر بالا و هزینه تعمیرات بسیار پایین می باشد.

نحوه کار کمپرسور پیستونی

عملکرد کمپرسور پیستونی یا کمپرسور رفت و برگشتی در سه مرحله انجام می شود که این مراحل به این صورت هستند:

  1. عملیات مکش: با شروع کار کولر گازی، پیستون ها در داخل سیلندر حرکت می کنند و به سمت پایین کشیده می شوند که همزمان با آن، دریچه ورودی باز می شود. حرکت پیستون ها باعث ایجاد خلا و فضای خالی در محفظه می شود و درنتیجه باعث مکش گاز به درون کمپرسور از دریچه ورودی می گردد.
  2. فشرده سازی گاز مصرفی: پس از اینکه پیستون در پایین ترین حد ممکن قرار بگیرد، حرکت به سمت بالا را شروع می کند. در این حالت شیر ورود و خروج بسته می شوند. در نتیجه چرخش و بالا رفتن سیلندر گاز مبرد متراکم می شود.
  3. تخلیه گاز مبرد: وقتی گاز مبرد به دما و فشار تنظیم شده برسد، دریچه خروجی باز می شود. در این حالت گاز مبرد با فشار بالا به سمت بیرون هدایت می شود، هنگامی گاز مصرفی به انتها برسد دریچه خروجی بسته شده و مرحله نخست دوباره آغاز می شود.