تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر
شناسه پست: 1952
بازدید: 296

تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر

کمپرسور اصلی ترین بخش کولر گازی است و هر چقد بازدهی و کارایی بالاتری داشته باشد به همان اندازه عملکرد کولر گازی را ارتقا می دهد. به طور کلی کمپرسور وظیفه افزایش فشار گاز مبرد را بر عهده دارد که این کار را با متراکم کردن گاز انجام می دهد. کمپرسور انواع مختلفی دارد از رایج ترین آن ها کمپرسور روتاری است.

پر کاربردترین کمپرسور های روتاری، کپمرسور روتاری معمولی و کمپرسور روتاری اینورتردار یا اصطلاحا کمپرسور اینورتر هستند. این دو کمپرسور با وجود اینکه هر دو روتاری هستند اما تفاوت هایی باهم دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

معرفی کمپرسور روتاری معمولی

کمپرسور روتاری معمولی

قبل از بررسی تفاوت های کمپرسور روتاری معمولی و کمپرسور اینورتر بهتر است ابتدا با ساختار و عملکرد این دو کمپرسور آشنا شوید. طراحی کمپورسور معمولی به صورت سرعت ثابت یا تک سرعته می باشد یعنی قابلیت کم و زیاد کردن میزان دما را ندارد، و اگر دما به میزان مطلوب و تعیین شده برسد به طور کامل خاموش می شود در واقع برای ثابت نگه داشتن دمای محیط به صورت پیوسته روشن و خاموش می شود.

نحوه کارکرد و فشرده سازی گاز در این کمپرسور به این صورت است که ابتدا گاز به درون محفظه مکیده می شود سپس با برخورد به پره ها و تیغه های در حال چرخش متراکم شده و به سمت خروجی دهش می شود.

معرفی کمپرسور روتاری اینورتردار یا کمپرسور اینورتر

موتور روتاری اینورتر دار

عملکرد متراکم سازی گاز مصرفی در این کمپرسور مانند کمپرسور روتاری است. ابتدا گاز با چرخش 360 درجه پروانه ها مکیده می شود، سپس با برخورد به تیغه های در حال چرخش متراکم شده و به سمت بیرون هدایت می شود. کمپرسور ابنورتر دارای سرعت متغیر است، هنگامی که دما به میزان از پیش تعیین شده برسد با وجود قابلیت اینورتر به صورت کامل خاموش نمی شود بلکه با آرام ترین سرعت به فعالیت خود ادامه می دهد. در صورتی که دما تغیر کند به تدریج سرعت کارکردش افزایش پیدا می کند تا به حالت تنظیم شده بر گردد.

حال، تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر

حالا که با کمپرسور روتاری و اینورتر آشنا شدید، در این بخش به تفاوت های آن ها می پردازیم. این دو کمپرسور در نحوه عملکرد با هم متفاوت هستند کمپرسور روتاری دارای سرعت ثابت است اما کمپرسور اینورتر سرعت متغیر دارد. دومین تفاوت در میزان مصرف انرژی آنهاست کمپرسور روتاری به دلیل خاموش و روشن شدن های مجدد میزان مصرف برق بیشتری از کمپرسور اینورتر دارد. تفاوت دیگر در این دو کمپرسور در میزان سر و صدایی است که در حین کار ایجاد می کنند،

هردو این کمپرسور ها از میزان صدا پایینی برخودار هستند اما در کمپرسور اینورتر کمتر است. قدرت خنک کنندگی یکی دیگر از تفاوت های آنهاست در واقع قدرت خنک کنندگی کمپرسور اینورتر به دلیل اینکه دارای دور بر دقیقه بیشتری است بالاتر از کمپرسور روتاری است. این دو کمپرسور از نظر قیمت هم با هم متفاوت هستند و قیمت کمپرسور اینورتر بیشتر از کمپرسور روتاری است.

در هنگام نگه داری و تعمیر هم کمپرسور روتاری به دلیل ساختار ساده تری که نسبت به اینورتر دارد تعمیر آسان تر و هزینه کمتری دارد، اما هزینه تعمیر در کمپرسور اینورتر هم زیاد بالا نیست.