فرق کمپرسور روتاری و اسکرال
شناسه پست: 1958
بازدید: 558

فرق کمپرسور روتاری و اسکرال

انواع موتور کولرگازی

فرق کمپرسور روتاری و اسکرال چیست؟ برای مقایسه این دو محصول ابتدا باید بدانیم کمپرسور چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد? , با ساختار و نحوه عملکرد این دو کمپرسور شناخت خوبی داشته باشیم. در ادامه با با همراه باشید تا با توجه به اطلاعاتی مانند توان مصرفی، بازدهی، میزان سازگازی با محیط و…. بتوانیم مقایسه درستی را انجام بدهیم.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور از انواع موتور های مکانیکی می باشد که در سیکل تبردی در دستگاه ها تهویه برای تغییر حالت گاز از طریق متراکم سازی استفاده می شود. کمپرسور ها به طور کلی به دو دسته دینامیکی و جابه جایی مثبت تقسیم می شوند.

این کمپرسور ها در نهایت یک کار انجام می دهند اما هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. در سیستم تهویه مطبوع کمپرسور روتاری، اسکرال و پیستونی رایج هستند که امروز به معرفی و مقایسه دو کمپرسور روتاری و اسکرال می پردازیم.

کمپرسور روتاری چیست؟

کمپرسور روتاری یا چرخشی، یک کمپرسور با جابه جایی مثبت از نوع چرخشی است. کمپرسور روتاری انواع مختلفی دارد، اما شیوه کار و ساختار کلی آنها تقریبا یکسان است.ساختار این کمپرسور به این صورت است که تیغه ها بر روی یک شفت قرار دارند و  نغییر حالت گاز مبرد را به بهترین شکل انجام می دهند.

نحوه عملکرد در  ابن کمپرسور به این صورت است که پره ها با چرخش شفت شروع به چرخیدن می کنند و با چرخش 360 درجه گاز را به درون سیلندر کمپرسور می کشند، سپس با همین چرخش گاز را متراکم کرده و با فشار زیاد به سمت خروجی هل می دهند.

کمپرسور اسکرال چیست؟

کمپرسور اسکرال یا حلزونی، از کمپرسور های با جابه جایی مثبت است. این نوع کمپرسور ساختار و روش ساده ای برای کمپرس کردن گاز دارند.

در داخل این کمپرسور دو حلزونی وجود دارد، حلزونی دوم به دور حلزونی اول می چرخد و به این ترتیب و با کمک این چرخش ها مرحله به مرحله با کاهش حجم گاز باعث افزایش فشار آن می شوند و سپس به سمت خروجی هدایت می کنند.

فرق کمپرسور روتاری و اسکرال

همان طور که از معرفی کمرسور ها پیداست این دو کمپرسور تفاوت های زیادی با هم دارند. از نظر ظرفیت سرمایشی، کمپرسور اسکرال سریع تر هوا را سرد می کند اما کمپرسور روتاری قادر است حجم بیشتری از فضا را خنک کند و اصطلاحا ظرفیت و بازدهی بیشتری دارد.

هزینه تعمیر در کمپرسور روتاری به مراتب کمتر از کمپرسور اسکرال می باشد. تفاوت دیگری که با هم دارند میزان سر و صدای تولیدی آنهاست کمپرسور اسکرال صدا و لرزش کمتری را در حین کار تولید می کند.